program 31. mednarodnega festivala računalniške umetnosti 2025
MFRU31: Ezoterična ekotehnika: Iracionalna komputacija in zarotniško mreženje
Petek, 26. september 2025 - Nedelja, 5. oktober 2025 // Različne lokacije v Mariboru
31. edicija Mednarodnega festivala računalniške umetnosti, ki ga organizira Mladinski kulturni center Maribor, bo potekala med 26. septembrom in 5. oktobrom 2025, na več mariborskih prizoriščih: v Minoritski cerkvi, Hiši arhitekture, Salonu+, Kulturnem inkubatorju in Galeriji Media Nox. Tudi letos bodo v sklopu festivala podeljene nagrade za najboljše študentske projekte.
Z uradno otvoritvijo v Minoristki cerkvi se bo v petek, 26. septembra 2025, ob 19. Uri začel Mednarodni festival računalniške umetnosti – MFRU, ki ga organizira Mladinski kulturni center Maribor (MKC Maribor). Po lanskem jubileju, ko je festival praznoval 30. obletnico, letošnja edicija za naslovom Ezoterična ekotehnika: Iracionalna komputacija in zarotniško mreženje, v ospredje postavlja podtalne in skrivne povezave med medijskimi tehnologijami, uporabniki ter kroženjem znanja in informacij.
Osrednja razstava v Minoritski cerkvi
Ezoterična ekotehnika raziskuje, kako se odzvati na trenutno globalno stanje nemiru, ki ga podpihujejo omrežne tehnologije in neslutene dinamike moči med največjimi tehnološkimi podjetji, vojsko in nazadnjaškimi ideologijami. Festival predstavlja prostore nepokorščine in subtilnih uporov v trenutnem ozračju vojaškega in tehnološkega avtoritarizma, ki ga spremljajo ideologije, tesno povezane z umetno inteligenco in tveganim kapitalom. Predstavljene umetniške pozicije so polne skrivnostnih, simboličnih in združevalnih namer, ki vzpostavljajo vzajemne povezave med družbo, znanjem in digitalnimi tehnologijami.
Aktualna edicija MFRU se napaja iz bogate zapuščine festivala, ki je v zadnjih tridesetih letih deloval na področju intermedijske in digitalne umetnosti, pri tem pa kritično vrednoti širši vpliv tehnologij na družbo in kulturo.
Osrednja razstava, posvečena festivalski temi, se nahaja v historičnem ambientu nekdanje minoritske cerkve, kjer so na ogled dela ustvarjalcev Lucile Olympe Haute & Davida Benquéja (ki deluje pod imenom Institute of Diagram Studies), Federica Ponija, Ioane Vreme Moser, Pedra del Reala, kolektiva REINCANTAMENTO, Ginevre Petrozzi, Staša Vrenka, S()fie Braga in kolektiva Technologie und das Unheimliche.
Nagrajena študentka dela v Kulturnem inkubatorju
V Kulturnem inkubatorju bo ves čas festivala na ogled razstava Ukoreninjenje, ki predstavlja študentske projekte štirih avtorjev: Beti Frim, Oskar Kandare, Sofia Talanti in Luca Mussnig. Žirija ja projekte izbrala prek vsakoletnega mednarodnega razpisa za študentska intermedijska dela, s čimer v MKC Maribor ostajajo zvesti tradiciji, da v sklopu festivala (tudi denarno) nagradijo najboljše študentske intermedijske projekte, ki so jih mladi prijavili na razpis. V razstavi Ukoreninjenje tehnologija sama ni v ospredju, temveč služi kot izhodišče. S preoblikovanjem obstoječih sistemov, naprav in logik družbene mediacije postane substrat, iz katerega vznikajo novi pojavi in fikcije.
Obenem festival predstavlja partnerske razstave in sodelovanja, ki osrednjo temo konceptualno dopolnjujejo in zaokrožijo. Med njimi so kolektiv Tactical Tech, ki se ukvarja z UI in podatkovnim nadzorom, projekt Kres, ki predstavlja slovensko novomedijsko umetnost, razstava izbranih študentskih intermedijskih del, ter razstava V FOKUSU. Slednja predstavlja avstrijski kolektiv Stadtwerkstatt, ki že od leta 1979 razvija novomedijske kontekste in avtonomne info- in infra-strukture.
Kuratorja festivala tudi letos Lara Mejač in Davide Bevilacqua
»Najnovejši dosežki na področju digitalnih tehnologij so nam pogosto predstavljeni kot čudežni ali čarobni spektakli, v katerih nekritično občudujemo delovanje strojev, na primer navidezno zavestno razmišljanje klepetalnih robotov, ki imitirajo naš jezik. Ideja, da je »tehnologija čarobna«, se uporablja kot zavajajoča marketinška taktika, ki uporabnike spodbuja k prevzemanju fantastičnih digitalnih orodij in posledično hitremu (a površnemu) opravljanju nalog, ne da bi se spraševali, kako ta orodja delujejo in kakšna sta njihova vloga in širši vpliv. Tekom zgodovine so religija in ritualne prakse nenehno služile kot družbeno politična orodja. Okultne prakse in njihova simbolika so bile koristne za ustvarjanje vzporednih narativov in skrivnih struktur, namenjenih raziskovanju in interakciji z realnostjo,« pred festivalom MFRU31 poudarjata kuratorja, ki sta, tako kot lani, Davide Bevilacqua in Lara Mejač.
Davide Bevilacqua je medijski umetnik in kurator, ki ga zanimajo omrežne infrastrukture, tehnološki aktivizem in eksperimentalne oblike predstavitve umetniških del in raziskovanja. Trenutno se ukvarja z okoljskim in družbenim vplivom spletnih tehnologij in platform, kritično vrednoti digitalni greenwashing in išče izhode iz platform kapitalizma.
Lara Mejač deluje kot samostojna kuratorka in producentka na področju sodobne vizualne in intermedijske umetnosti. Med letoma 2016 in 2023 je bila kuratorka, producentka in koordinatorka programa v galeriji DobraVaga. Poleg tega je kurirala in producirala razstave v različnih galerijah v Sloveniji in tujini ter sodelovala pri organizacij različnih projektov, kot sta na primer sejem internetne umetnosti Yami-Ichi (v produkciji Kina Šiške, Aksiome in Računalniškega muzeja) in poletna šola ARIA (v produkciji Projekta Atol in revije Šum). Je kuratorka intermedijskega razstavnega cikla Enter Here v Ravnikar Gallery Space ter soustanoviteljica in članica kuratorske ekipe revije ETC.