Projekt Tekton v Kulturnem inkubatorju

Kons in MKC Maribor vabita na odprtje razstave TEKTON umetnice OR poiesis (a.k.a. Petra Kapš). Odprtje razstave bo v Razstavišču Kulturnega inkubatorja (Koroška cesta 18) v ponedeljek, 21. novembra 2022, razstava pa bo na ogled vse do 4. decembra. Vabljeni!


Projekt TEKTON se umešča v avtoričino poetično raziskovanje elementov “kozmičnega vrta”: zemlja, voda, zrak, ogenj > tokrat predvsem v razmerju kamenin in človeškega telesa, v raziskovanju telesa v razmerju do čudnega drugega, do kamenin, do specifičnih geo-koreografij telesa v elementarnih okoljih. Avtorica se aktivno spogleduje z iskanjem kozmičnih impulzov in načini rahljanja antropocentrične usmeritve sodobne civilizacije.


TEKTON

TEKTON je kamniti instrument, mineralo-soma-sonično telo, suhi vrt zvokonosnih kamnov. V jedru poetično raziskovalnega procesa je hibridnost človek - kamen, elementarna, subčloveška zvočnost ter prividnost kamenin kot čvrste snovnosti.

V ozir razpada antropocentrično usmerjenega razumevanja in posedanja sveta, ki se pred našimi sedanjimi ušesi eksplozivno spreminja, ter vse glasnejše intimne intuicije, da se pod nepredstavljivo pestrostjo življenjskih oblik nujno skriva bujno življenje mineralov, ki se skoz eone znova in znova izumljajo, se izgrajujejo v konstelacije, ustvarjajo in razpadajo v oblike, teksture in dimenzije ter se skoz bivanje snovijo, presnavljajo, se (pre)ustvarjajo, izgrajujejo dolgotrajne, navidezno nepremične in nespremenljive pojavne oblike, pa tudi premičnejše, kratkotrajnejše, celo hipne oblike življenja, se projekt TEKTON poglablja v silnice kamenin ter hibrid človek - kamen.

Segrevanje atmosfere in posledične elementarne spremembe, če jih premišljujemo z vidika kamenin, slednjim ne predstavljajo ogrožajočih okoliščin kot jih prinašajo kratkotrajnejšim oblikam življenja. Obdobju prilagajanja sledijo nove oblike življenja, razcvet.

Minerali so dosledni v napovedovanju prihodnosti > transformacija, premena je kozmična konstanta. Človeško-kameninska hibridnost je avto-poetični princip, je prastara, vzajemna atrakcija, filija, ki izgrajuje človeška in kamnita telesa. Človek gradi svoj svet s kamnitimi snovmi (dandanes tudi s kvarčnimi minerali v mobilnih telefonih). Kamen in minerali izgrajujejo človeško telo. Človek je (le) hipna konstelacija mineralov.

Kameninska, mineralna snovnost obstoja je vseprisotna subterenska domena. Je subjekt presnove planetarno-kozmičnega organizma. Minerali in kamenine so aktivni agenti v sooblikovanju človeške fizične pojavnosti, in prav tako je kamenina soudeležena v oblikovanju subtilnejših resničnosti človeka: mentalnih, psihičnih, čutnih, čustvenih in še drugih realnosti. In obratno. Kamen ni samotna substanca, ampak mrežna, micelijska snovnost - polje, polno gibanja in galaktičnih povezav. TEKTON je struktura, je tekstura, je tekst in tekstualnost; je prepočasna fluidnost, da bi jo opazili z golimi očmi, razen takrat, ko vstopi v “naš”, v človeški čas.

Vizualija: OR poiesis: Tekton, 2022

O UMETNICI

OR poiesis (a.k.a. Petra Kapš) je umetnica in raziskovalka na področju bio- in geoakustike, hidroakustike, slušne percepcije, interaktivnega zvočnega performansa v konkretnem, akustičnem prostoru ter digitalno nadgrajeni realnosti, spletne transmisije in umetniškega radia. Svoje delo tke vmes med umetnostjo zvoka, radia, časprostor poezijo, performansom in fotografijo. Besedo, njen primarni medij, razširja v sonornih sferah časprostor poezije. Razvija performativno prakso terenskega snemanja, raziskuje in udejanja možnosti avtorskega radijskega prostora, posveča se auralnosti uprostorjenega spomina in časovnim vrtinam. Ob vseh digitalnih razsežnostih je središčna fizična prisotnost telesa. Njena zvočna dela beležijo samote. V zadnjih letih je pomembno prispevala k razvoju interaktivnih, zvočnih in performativnih umetniških praks. Pomembno je njeno eksperimentiranje in razvoj lokacijskih medijev v navezavi na slušno senzoriko in razvoj topografskih zvočnih arhivov, artikuliranje subtilnih intervencij v javni prostor in raziskovanje spomina in spominjanja, poudarjeno skozi zvok, zaznavo in percepcijo, v dinamiki med starodavnim in sodobno stvarnostjo. Deluje v slovenskem in mednarodnem okolju.

Je ustanovna članica združenja CENSE (Central European Network for Sonic Ecologies) in članica skupine JATA C ter kolektiva radio.earth.

Izbor zadnjih umetniških del: Privlačnost. Petrifikacija (Kibla, ArtKit), Kronolit, JATA C (MGLC Švicarija, MFRU 2022, festival Paralelne zvočne krajine Kino Šiška, Gibanja: eksperimentalno zvučno događanje MSU Zagreb), Corpi sonori, echi d’amore, skupaj s Francescom Rosso, (Etherea Art Gallery, Palazzo Ducale di Genova); intimni radio & sound walk, XV Festival de Arte Sonoro TSONAMI, Čile;  KAMIsTONE, festival SOUND EXPLICIT; TERITORIJ (radio.earth, 27. mednarodni festival računalniških umetnosti Maribor); B PETRIFIED, tidal love (sound gallery IGLOO, Češka);  SONIHANJA, skupaj z Anjo Bornšek, (Emanat, Minoritski samostan Maribor, galerija Equrna Ljubljana, Dance Inn, Zagreb); YAMAMAYU (Tonšpur Pasaža, 26. mednarodni festival računalniških umetnosti Maribor); Kamnolom KISETSU (Galerija Steklenik, Cona, Ljubljana); Urok tišine (festival KIBLIX, Maribor); Doors to Paradise, intervencije v javni prostor (Dunaj, Budimpešta); Zvočni zid (festival KIBLIX, Maribor); Teorema (Galerija Škuc, Ljubljana).


 Avtorica: Petra Kapš (alias OR poiesis)

Produkcija: Petra Kapš, v soorganizaciji s konS in MKC Maribor

Finančna podpora: Mestna občina Maribor in Ministrstvo za kulturo RS.

Vizualija: OR poiesis: Tekton, 2022