PERFORMA&PLATFORMA

PERFORMA&PLATFORMA

22. festival sodobnih performativnih praks Performa 2017

&

11. Platforma sodobnega plesa 2017

 

27. – 30. september 2017
v Mariboru

 

Domena ženske       

Tudi letos svoje moči združujeta Performa, festival sodobnih performativnih praks in Platforma sodobnega plesa, ki bosta poskrbeli za pestro štiridnevno septembrsko dogajanje v Mariboru. Festival Performa / Platforma se bo, v organizaciji MKC Maribor in Plesne izbe Maribor, odvil od 27. do 30. septembra 2017 v Mariboru.


23 žensk, 13 dogodkov, 4 dnevi, 3 lokacije, 1 vprašanje: »Ali obstaja umetnost, ki je domena ženske?«, ki odpira številna druga vprašanja. Je določeno polje delovanja (upravičeno) v domeni določenega spola? Kako eden vpliva na (pre)oblikovanje drugega? Kaj pomeni, da nekaj opredelimo z domeno točno določene skupine? Kakšne pristope in odnose vzpostavljajo ženske ustvarjalke v svojem delu? ...

 

Odgovore bomo iskali skupaj performativno, plesno in skozi sosledje festivalskih dogodkov. Tokratna festivalska edicija poteka pod sloganom domena ženske, s katerim želimo vzpostaviti premislek o relaciji med posamičnim področjem in s spolom zaznamovanim telesom, ki ga izrisujemo predvsem v relaciji do scenskih umetnosti.  

Programski vodji festivala Jasmina Založnik in Mojca Kasjak odpirata poligon za premislek. Ženske ustvarjalke, ki v svojih delih sistematično, metodično in poglobljeno tematizirajo številna pereča vprašanja in pogosto v družbeno stvarnost zagrizejo z upornim, kritičnim, subverzivnim, humornim, subtilnim in senzibilnim vstopom. Zato ni naključje, da je del festivalskega programa sestavljen tudi iz avtobiografskih pripovedi, četudi so avtobiografski elementi v njih prisotni zgolj posredno. To je tudi politična gesta, saj je prav osebno lahko tudi najbolj politično.


Program v »domeni ženske«

V žanrsko razgibanem programu se bo predstavilo več umetnic različnih profilov; koreografinj, plesalk, performerk, intermedijskih umetnic, dramatičark, dramaturginj in teoretičark. Festival bomo otvarili z že tradicionalno VideoPerformo, izborom video del Enye Belak Gupta in Ajde Tomazin, ki jo bo pospremil subtilni performans Petre Kapš (alias OR poiesis). Sledila bo predstava Kaje Lorenci, ki v svojem delu raziskuje medosebne odnose. Avtobiografski knjižni prvenec Simone Semenič Me slišiš? je angažiran in neprizanesljivo duhovit spopad z družbeno-političnimi sistemi. S tehnologijo telesnosti in onkraj nje se spopadata Veronika Valdés in Ana Romih. Ustvarjalke, ki prihajajo iz Akademije za ples v Budimpešti (Alja Branc, Ivona Medić, Jerneja Fekonja, Anna Jacso) razpirajo vprašanje ženskega telesa in stereotipov reprezentacije. Izraelska koreografinja Reut Shemesh v sodelovanju s Hello Immler v svoji avtobiografski sodobno plesni predstavi preizprašuje relacijo vojaške uniforme v odnosu do izgubljenih sanj. Pia Brezavšček, Barbara Krajnc Avdić in Saška Rakef so ustvarile interdisciplinarno raziskavo o (ne)spremenljivosti pogledov na materinstvo. Tanja Zgonc z metodo buta vzpostavlja dialog med čistim fizičnim telesom in duhovno razsvetljenostjo. Festival bomo zaključili z ambientalnim projektom Prebujanje spečega velikana - Druga priložnost Mojce Kasjak.

Podrobneje bomo program Festivala Performa/Platforma predstavili na novinarski konferenci v petek, 22. septembra 2017, ob 10.30.

Ustvarjalnost ženskih avtoric je neizčrpen in neusahljiv vir ustvarjalnega navdiha. Podoba sveta, ki se zrcali v njihovih delih na intimni osebni ravni, podčrtuje daljnosežne družbene spremembe, s katerimi se rušijo varljive idilične podobe življenja in že pridobljene stereotipne vrednote. Želimo vam užitek ob ogledu predstav, ob premišljanju o njih in odzivanju na programske vsebine letošnjega festivala!

Poročilo s tiskovne konference z dne, 26. 8. 2016

Smo tik pred pričetkom tretje skupne edicije združenih festivalov Performa in Platforma sodobnega plesa, ki s so-kuriranjem in programskimi perspektivami, iščeta tematske, programske in tudi organizacijske modele, ki bi pomagali pri razvoju, ali vsaj ohranitvi tistih performativnih praks, ki pri nas še vedno, zaradi različnih razlogov ostajajo na margini. Tokratni tematski fokus je PREPROSTOST, ki nas poskuša opomniti na vrednoto življenja po načelu preprostosti in tudi tistih umetniških praks, ki h preprostosti stremijo iz različnih vidikov. Bodisi v izboru gibalnega materiala, tematskega fokusa, čistosti ideje ali sporočila.

Jasmina Založnik, umetniška vodja Performe, je povedala: Tako kot v preteklih dveh edicijah, tudi letos v središče postavljamo temo, za katero menimo, da potrebuje večjo pozornost. Tema preprostosti osvetljuje tisto bistvo, na katerega zaradi pritiska kapitalizma pogosto pozabljamo. Kako doseči bistvo in esenco misli, delovanja, kreacije, odnosov, življenja? Preprostost je tista, iz katere je vzniknila Platforma sodobnega plesa pred desetimi leti.

Mojca Kasjak, umetniška vodja Platforme sodobnega plesa, je povedala: Platforma je nastala po zelo preprostem modelu iz izobraževalne strukture delovanja Plesne izbe Maribor.  V desetih letih je prešla mnoge faze, od sodelovanja z EU projektom Modul-dance, z Evropsko prestolnico kulture 2012 do sedanjega sodelovanja s festivalom Performa. S tem namenom smo letos k sodelovanju povabili ustvarjalce, ki so povezani s Plesno izbo Maribor (Sebastijan Geč; Jasmina Križaj, April Veselko, Maja Lamovšek, Dalanda Diallo; Tina Valentan, Anja Bornšek, Andreja Podrzavnik).

asmina Založnik je povedala: Tudi letos ohranjamo nekatere modele in formate, ki smo jih uspešno vzpostavili v preteklih letih. To sta: 2 premieri, od katerih je ena skupna festivalska produkcija (med MKC Maribor in Plesno izbo Maribor) v izvedbi Jasmine Založnik in Darka Dragičevića Jecljam z veseljem in premiera plesne predstave Na vseh štirih, v katerih nastopajo plesalke Plesne izbe Maribor v koreografiji Dalando Diallo. Prav tako so že vzpostavljena sodelovanja z radiom Maribor: radijska tribuna posvečena deseti obletnici Platforme, TV omizje na temo preprostosti v sodelovanju z RTV Slovenija – TV Maribor), umetniški laboratorij, namenjen izmenjavi znanj med ustvarjalci ter sodelovanje z JSKD z gostovanjem nagrajene plesne predstave avtorja Žigana Kranjčana.

Mojca Kasjak je izpostavila še javno razpravo: (Ne)formalne oblike izobraževanja na področju sodobnega plesa in performativnih praks doma in v tujini, ki se bo odvijala na Prvem odru, v sodelovanju s Prvo Gimnazijo in DSPS - Gibanica 2017. Ponosni smo, da letošnji zaključek predstavlja sodelovanje treh festivalov: Poletnega lutkovnega pristana, Performe in Platforme s predstavo madžarskega umetnika Ferenca Fecherja Morgan in Freeman, ki bo na sporedu 4.9. ob 20:00 v LGM, v katerem se prepletajo plesne, performativne in lutkarske prvine.

Sodelovanje med MKC Maribor in Plesno izbo Maribor je poskus trajnega in enakopravnega partnerskega sodelovanja med javnim zavodom in nevladno organizacijo. S festivalom ustvarjamo trajnostno umetniško platformo tudi s povezovanjem s številnimi koproducenti in partnerji: LGM, SNG, GT22, Narodni dom, Prvi oder, Prva gimnazija, ZAIK, DUM. Pomemben člen povezovanja pa predstavljajo urbane koreografije v centru mesta (Mateja Bučar z Zeleno mizo in Sebastijan Geč s intimnimi performansi Kaj te zijaš?)

»Darko Dragičević, gost letošnjega festivala Performa / Platforma je tudi prvi rezident nove mariborske umetniške rezidence HOP Hostla Pekarna«

»Darko Dragičević, gost letošnjega festivala Performa / Platforma je tudi prvi rezident nove mariborske umetniške rezidence HOP Hostla Pekarna«

MKC Maribor je v letošnjem letu pričel z realizacijo novega programa, serije mednarodnihumetniških in producentskih rezidenc v Hostlu Pekarna. Program smo poimenovali umetniške rezidence HOP oz. HOP art residence. Umetniške rezidence so v Evropi in svetu uveljavljena institucija, ki prispeva k večji mobilnosti na področju umetnosti, k popularizaciji sodobnih umetniških praks, promociji avtorjev, dostopnosti umetniških vsebin in vključevanju ter povezovanju mednarodnih umetnikov ter producentov v lokalna okolja.

21. PERFORMA

21. PERFORMA

PREPROSTO

                                     »Vse mora biti tako preprosto, kot se le da, vendar ne bolj preprosto.«

(Albert Einstein)

»Preprostost je umetnost.«

(Dominique Loreau)

 

Tretja edicija združenih festivalov postavlja v središče pojem PREPROSTOST, ki jo v umetnosti, znanosti ali nasploh v življenju pogosto ugledamo v lucidnosti predstavljene ideje, do katere pridemo po dolgi in zapleteni poti učenja, osredotočanja, redukcije, motrenja bistva. Preprostost bistva in esence umetniškega dela, ki ga ne spremlja navlaka nepotrebnih mašil. Ali drugače: »It's a matter of simplifying. Practice removing extraneous ideas... until you have only what's needed to express a simple thought.« (Leo Babauta). Preprostost kot tisto izvorno jedro uspešne ideje. Preprostost kot zamisel, iz katere je vzniknil festival Platforma sodobnega plesa pred desetimi leti.

S tem izzivom, ki usmerja skupno delo, kreiranje in transformiranje programske politike dveh festivalov, ki sta nekoč orala ledino vsak s svojo vizijo, sva vstopili v iskanje načinov povezave in prepletanje dveh principov in dveh vizij. Prekoračiti ustaljene vzorce in ponuditi ter tako prevprašati možnosti obstoja drugačne organizacije.

 

Letos izpostavljamo programsko navezo s Poletnim lutkovnim pristanom Lutkovnega gledališča Maribor, saj se bodo vsi trije festivali zaključili sočasno z gostujočo predstavo, ki bo vključevala preplet glavnih žanrskih atributov festivalov. S tem pa tudi postopno približevanje in izpolnjevanje vizije, da iz festivalskih logik preidemo v kreacijo platforme, ki povezuje med seboj razkropljene akterje in ustvarja pogoje za izmenjavo znanj.

 

To je tudi čas, ko se vračamo k samim začetkom: h generaciji, ki je takrat šele prihajala in ob njej generaciji, ki bo v polje profesionalne kulture šele vstopila. Sobivanje obeh šele razpre odnose, pokaže na razlike, kontinuitete in diskontinuitete ustvarjanja, vzpostavljanja in oblikovanja poetik, estetik in tudi teh, še vedno svojstvenih in navidez izoliranih svetov. Zato smo letos povabili ustvarjalce in ne predstav v klasičnem pomenu. Njihovi prikazi večinoma

predstavljajo nove produkcije. Posledično temu vznikajo številna vprašanja:

Ali lahko pojem novosti ostane v mejah preprostosti? Koliko od tega je že bilo videnega in kakšni so današnji formati novih produkcij? Kako prakticirati umetnost v vsakdanu? Ali to zahteva poseben prostor, čas infokus?

 

Plastenje že poznanih okvirjev, ki na drugačen način prinašajo nova ali že znana spoznanja in sporočila. Ko smo že toliko nasičeni z vsemi nakopičenimi stvarmi, da si enostavno želimo čim bolj enostavnih preprostih rešitev.

Preprostost je umetnost. In preprostost je izziv, vedno znova – v umetnosti, delu, delovanju, življenju.

 

Dobrodošli na poti iskanja preprostosti!

                                                        Jasmina in Mojca